Zakup nieruchomości w Polsce przez obcokrajowców jest możliwy zarówno dla obywateli UE, jak i spoza UE, ale obowiązują różne zasady i procedury. Poniżej przedstawiamy Państwu podstawowe informacje na ten temat.
Zakup nieruchomości przez obywateli UE:
- Swoboda nabywania nieruchomości: Obywatele państw Unii Europejskiej mają prawo nabywać nieruchomości w Polsce na takich samych zasadach jak obywatele polscy.
- Procedura: Wystarczy zawarcie umowy notarialnej i wpis do księgi wieczystej. Nie ma konieczności uzyskiwania zezwolenia.
- Ograniczenia: Mogą wystąpić ograniczenia lub procedury dotyczące nabywania nieruchomości rolnych i leśnych, które podlegają specjalnym przepisom. Dotyczą one zarówno Polaków, ale również w większości przypadków nie stanowią one problemu dla obywateli UE.
Zakup nieruchomości przez obywateli spoza UE:
- Brak swobody nabywania nieruchomości gruntowych: od 2018r., obywatele państw spoza Unii Europejskiej mogą nabywać nieruchomości w Polsce tylko i wyłącznie na podstawie zezwolenia wydanego przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA). Dotyczy to zakupu działek, a co za tym idzie domów oraz mieszkań w udziałem w drodze dojazdowej.
- Swoboda nabywania nieruchomości mieszkalnej przez osoby spoza UE jest zazwyczaj możliwe bez konieczności uzyskiwania specjalnych zezwoleń, pod warunkiem, że nieruchomość jest nabywana na własny użytek. W przypadku gdy ma dojść do zakupu mieszkania (lokalu mieszkalnego) z udziałem w drodze wymagane jest pozwolenie z MSWiA na zakup samego udziału. Wtedy też często ustanawia się odpłatą służebność, aby uniknąć procedury.
- W niektórych przypadkach, konieczne mogą być dodatkowe formalności.
- Procedura uzyskania zezwolenia: przy założeniu, że starający się o zakup nieruchomości posiada wszystkie wymaga od niego dokumenty konieczne jest zawarcia umowy przedwstępnej notarialnej nieruchomości. Jest ot umowa warunkowa – czyli, że nieruchomość zostanie kupiona jeśli MSWiA wyda stosowane pozwolenie (kwestia zadatków i zaliczek to już inny temat). Kupujący w 99% korzystają z usług kancelarii specjalizujących się w procedowaniu takich wniosków. Po wypełnieniu wymaganych dokumentów oraz dołączeniu do nich wszystkich koniecznych załączników wniosek jest wysyłany. Odpowiedź z MSWiA przychodzi w ciągu kilku miesięcy (zazwyczaj 3-6), ale zależy to wszystko od ilości wniosków, które mają do rozpatrzenia w danych okresie. Po uzyskaniu pozwolenia możliwy jest zakup nieruchomości. Jeśli kupujący stara się o kredyt dopiero po uzyskaniu zgody za zakup nieruchomości może rozpocząć procedurę starania się o kredyt na zakup nieruchomości.
- Ograniczenia: MSWiA może wydać odmowną decyzję.
Podsumowując, choć osoby spoza UE mogą nabywać nieruchomości w Polsce, proces ten może wymagać uzyskania odpowiednich zezwoleń i spełnienia określonych warunków. Jest on czasochłonny i bywa kosztowny . Warto wcześniej skonsultować się z prawnikiem lub doradcą specjalizującym się w transakcjach nieruchomościowych, aby uniknąć nieprzewidzianych trudności